سبّ و توهین و لعن
* تاریخچه سب و لعن در زندگی بشری :
موضوع سب و لعن از زمان آغاز زندگی بشری وجود داشته است وبرای ابراز بغض و کینه و ناراحتی بیان می شود.
سب : ناسزا ، دشنام و شتم است . لعن : دورباش از رحمت اللهی .
* تاریخچه سب و لعن در اسلام :
تاریخ پیدایش سب و لعن در اسلام به زمان دعوت حضرت رسول به مشرکان به اسلام بر می گردد که با عطوفت و ملایمت با آنها برخورد می کردند .
* جواب به سب و لعن مشرکان در قرآن :
خداوند در قرآن گاهی به صورت گروهی و گاهی هم به صورت خصوصی مشرکان و کفار را مورد تنفر قرارداده است :
1- به صورت خصوصی ، مانند : ( تبت یدا ابی لهب و تب)
2 - به صورت گروهی ، مانند : (فمثله کمثل الکلب و مثل الذین حملوالتوراة)
* انواع سب :
1) گاه در قالب تشبیه و ادات تشبیه است مانند : (فمثله کمثل الکلب و مثل الذین حملوالتوراة)
2) گاه به صورت صفتی نا پسند است مانند : ( 1- یهودی 2- مجوسی 3- کافر)
3) گاه به صورت مطلق است مانند : ( 1- کاذب 2- خائن 3- آثم 4- غادر)
4) گاه به صورت نسبت ناروا به عملی زشت است ، مانند : ( 1- زنا 2- لواط)
5) گاه به صورت نفرین و دعا است مانند : (1- غلت ایدیهم 2- تبت یدا ابی لهب و تب)
6) گاهی با الفاظ لعن است مانند : ( 1 - ولعنوا بما قالو 2- لعنهم الله)
* رد سب در قرآن به صورت بسیار صریح : ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا عدواً بغیرعلم (انعام - 108 )
(کسانی که را که جز خدا را می خوانند و می پرستند دشنام و ناسزا مگویید ، زیرا ممکن است آنان نیز خدارا از روی جهالت و نادانی فحش و ناسزا گویند . )
* احکام سب : 1 ) حکم تکلیفی : حرام ، مکروه ، مباح ، مستحب .
2 ) حکم وضعی :موجب کفر ،شاهد بر نفاق ،مستلزم حدّ و تعزیر، تشویق و تحسین .
* احکام مراجع در رابطه با سب و لعن :
1) آیت الله خامنه ای : اهانت به نماد های اهل سنت حرام است . هرگونه گفتار و کرداری که در زمان حاظر سوژه و بهانه ای به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمانان شود شرعا حرام اکید است .
2) آیت الله مکارم شیرازی : هرگونه اهانت به مقدسات دیگران شرعا جایز نیست .
3) آیت الله جوادی آملی :
سب صحابه ، اهانت به مقدسات شیعه و سنی ، توهین و تحقیر ظالمانه نسبت به باور های هرکدام از دو گروه ( شیعه و سنی ) حرام است .
4) آیت الله وحید خرا سانی : بی احترامی به خلفای اهل سنت را مردود اعلام کرد .
تهیه و تنظیم : مصطفی کمالی پور